Energi Fyn opruster i kampen om kunderne med ny app
Kunde
Energi Fyn
Leverance
App
Hvad gør du som energiselskab, når liberaliseringen af elmarkedet skærper konkurrencen?
Det oplagte svar er, at du øger din konkurrenceevne – og det var netop, hvad Energi Fyn havde sat sig for, da de rakte ud til os i Pentia.
Sammen med deres hold, fandt vi ud af, at en god vej til det, kunne være en ny kundecentreret app.
Kort fortalt, fordi en app ville give:
- En ny kontaktflade til kunderne
- Bedre kundeservice
- Høj brugervenlighed
- En kanal til Energi Fyn, der aldrig har lukket.
Win-win: data til Energi Fyn og smart time-for-time-overblik over elpriserne til kunderne
Det er naturligvis altid vigtigt at være relevante i forbrugernes øjne. Men kogepladen føles endnu varmere at sætte hånden på, når konkurrencen på markedet er spidset til. Det gælder ikke mindst for et andelsejet selskab som Energi Fyn.
Derfor havde de også en særlig intention med deres nye app: at give overblik og kontrol tilbage til kunderne i en branche, hvor det ellers er notorisk svært at danne sig et overblik.
Med Energi Fyns app i hånden er du bogstavelig talt herre i eget hus.
Appen samler nemlig alle dine forbrugsdata, giver dig indsigt i opgørelser og giver dig mulighed for at sammenligne dit forbrug med gennemsnittet. Derudover har appen også en time-for-time-oversigt over elpriserne.
Appen er bygget på Pentias eget styringsværktøj — AppCMS
Energi Fyn havde allerede en app, da de indledte samarbejdet med os. Men appen levede hverken op til Energi Fyns digitale strategi eller de krav, som deres digitaliseringsproces stillede.
Før vi trak i arbejdstøjet for at udvikle appen, opstillede vi sammen med Energi Fyn, hvilke fordele og ulemper, der ville være ved blot at omskrive appen og ved at starte helt forfra med en ny app.
Og det blev hurtigt klart, hvilken vej vi skulle gå: Vi skulle udvikle en helt ny app for at kunne tilgodese Energi Fyns overordnede marketingindsats.
Energi Fyn valgte at bygge den nye app på Pentias eget styringsværktøj — AppCMS — som bl.a. gør, at du kan formidle kampagner direkte til forbrugerne.
Løsningen bygger på mange interne afhængigheder mellem Energi Fyns leverandører, og det stillede store krav til projekt- og processtyringen. Fx har Oxygen stået for at udvikle API’er til appen — en proces, som har kørt sideløbende med udviklingen af selve appen.
Samarbejdet mellem Energi Fyn, Oxygen og os i Pentia bygger på agile processer – og vi har tilpasset dem løbende i takt med udviklingen af API’erne. Derudover har Energi Fyn også lavet et nyt website med tilhørende PIM-system – og det har også stillet krav til den interne koordination.
Alt sammen for at bygge en app, der giver kunderne mere kontrol over deres forbrug – og Energi Fyn en ny kontaktflade til kunderne. Og de bruger den bl.a. til at sende deres kunder tilbud og informationer om energimarkedet.
Den nye app sætter kunderne og deres behov i centrum
Omdrejningspunktet for appen er brugerens behov og ønsker. Derfor er brugeroplevelsen mellem app og website også afstemt, så du som bruger får vist de samme data uanset, om du logger ind på selvbetjeningen eller tilgår appen.
Det betyder, at du som kunde til enhver tid kan aflæse dit forbrug på alle måleenheder helt ned på timeniveau — en funktion, der er blevet voldsomt populær.
Appen giver dig desuden et økonomisk overblik og gør det muligt at tilgå dine regninger — betalte såvel som ubetalte. Sidst, men ikke mindst, har du mulighed for at sammenligne dit forbrug med forbruget i lignende husstande.
Kunderne har i høj grad taget appen til sig med over 220.000 downloads og en konverteringsrate på 81 %.
Energi Fyn