OB spiller bolden rigtigt – og sponsor-appen sætter den i nettet

OB er mere end en klub – det er fodbold med sjæl, historie og blå-hvid stolthed. Men selv en traditionsrig klub kan ikke klare sig uden stærke medspillere udenfor banen. Sponsorer er nemlig en vigtig del af holdet.
De fleste hopper med på sponsorvognen af kærlighed til klubben og spillet, men der er også nogle helt konkrete gevinster at hente som sponsor: synlighed i byen og på stadion, netværk der kan sparke gang i forretningen, og fede oplevelser for både kunder og kolleger på tribunen.
Men hvordan får du tydeliggjort den værdi? Svaret blev en ny app, som sponsorerne har taget i mod som en friløber uden målmand.



OB’s sponsorservice sad på bænken
Pentia er en del af sponsorholdet i OB. Derfor kendte vi OB’s tidligere løsning til at servicere deres sponsorer indgående: Et website, der var fyldt med en masse værdifulde data og et simpelt tilmeldingssystem.
Der var bare et problem: Det var uoverskueligt (og derfor ikke rigtig tilgængeligt) og ikke mobilvenligt. Det betød, at sponsorkonsulenterne i OB brugte meget tid på at håndholde tilmeldingsprocesserne og den øvrige service til sponsorerne.
Derfor opstod idéen til at få bygget en mobil løsning, der var let tilgængelig, gav mulighed for nem selvbetjening og synliggjorde værdien af sponsoratet. Den idé blev hurtigt bakket op af Odense Sport & Event, som har ambitioner om at skabe et stærkt kommercielt fodbold-setup – både på og uden for banen.

Fra idé til kickoff – sådan kom OB’s sponsor-app i spil
Løsningen blev en brugervenlig og overskuelig app, der samler hele OB’s sponsor-univers på ét sted. Her kan sponsorerne tjekke deres sponsorat, holde øje med næste hjemmekamp og hurtigt melde sig til events – uden at skulle drible rundt i indbakken eller rode med gamle invitationer. Det giver overblik og gør det nemt at vælge, hvilke arrangementer de vil med til.
En af appens stærkeste features er kontaktbogen – OB’s svar på den perfekte assist. Her kan sponsorerne finde kontaktoplysninger på hinanden og se, hvem der deltager til hvilke kampe og events. Det gør det nemmere at følge op, netværke og holde forbindelsen i spil. Funktionen har fjernet en del friktion og bundet netværket bedre sammen, da det ganske enkelt er nemmere for sponsorerne at få kontakt til hinanden.
Og så er der OB’s unikke trumfkort: oplevelsespuljen. En slags klubkasse, hvor en del af sponsoratet ryger i – og som sponsorerne frit kan bruge på alt fra reklamer og forplejning til hotelovernatninger. Alt sammen direkte tilgængeligt i appen. Det matcher Odense Sport & Events tilgang til partnerskaber, hvor oplevelser og forretning går hånd i hånd.
Appen har også givet OB en ny kommunikationskanal med push-notifikationer, der sikrer, at ingen sponsorer misser en vigtig kamp eller et fedt event.
Pentia har været med fra idéen til appen opstod til det sidste stykke kode blev skrevet. Vi har kort fortalt hjulpet med at designe, udvikle og drifte frontend-delen af appen. Backend-delen henter indholdet fra Clubtimizers CMS.
Projektet er afsluttet, og appen blev lanceret i 2022. Men Pentia står fortsat for at drifte appen og laver løbende tilpasninger og nye features.
Et solidt hattrick af værdi, brug og effekt
For det første har appen også spillet en vigtig rolle bag kulisserne: Den har frigivet tid og ressourcer hos sponsorkonsulenterne i OB ved at fjerne manuelle arbejdsgange og basisopgaver, så de har fået mere tid til det, de virkelig er gode til: at skabe værdi og tage sig af nye og eksisterende sponsorer.
For det andet gør den det meget nemmere at være sponsor i OB. Derfor har sponsorerne også taget appen til sig, og de bruger den flittigt. Sponsorerne bruger appen flere gange ugentligt, og alene kontaktsiden er besøgt over 1000 gange den sidste måned.
Der er ca. 300 sponsorer i OB, og på en god dag (fx når der er tilmelding til en vigtig kamp) er det ikke usædvanligt, at der er 100 åbninger af appen.
For det tredje gør sponsor-appen det tydeligt, hvad det er for en værdi du får ud af at være sponsor i OB: nem adgang til netværket, direkte adgang til oplevelsespuljen og lynhurtig tilmelding til kampe og events. Med andre ord er sponsorpakken ikke længere gemt væk i skuffer og Excel-ark; den ligger klar på mobilen, lige til at tage i brug. Det er også en vigtig brik i Odense Sport & Events strategi om at styrke fællesskabet og netværket på tværs af deres forretningsområder – fra fodbold og events til hotel og hospitality. Og det virker! Flere og flere sponsorer tropper op til events og bruger deres sponsorat aktivt.
Skal vi ikke tale om dig i stedet?

