DEF

Dansk El-Forbund fastholder medlemmer med personalisering og CDP

Kunde 

Dansk El-Forbund

Leverance

CDP
DXP
Personalisering
Marketing automation

Fagforeningen Dansk El-Forbund, kaldet DEF blandt venner, har siden 1904 arbejdet for bedre vilkår for danske elektrikere og andre på det el-tekniske område. Som så mange andre stiller medlemmerne stadigt større krav til digitale oplevelser. Samtidig vil DEF gerne beholde sine medlemmer længere og har en strategi om at levere datadrevne, digitale services skræddersyet til det enkelte medlem. Derfor kontaktede DEF os i Pentia for at få hjælp til netop det – gennem implementering af datadrevet personalisering og en customer data platform (CDP).

Problem

DEF har sejret ad helvede til

Med en ledighed på under 1 procent er DEF’s medlemmer eftertragtede på arbejdsmarkedet og har generelt gode vilkår – bl.a. takket være gode overenskomster. Men DEF har traditionelt fokuseret på at støtte medlemmer, når de har problemer, som så mange andre fagforeninger. Derfor kan færre problemer for medlemmerne paradoksalt nok gøre det sværere for DEF at have et tæt forhold til dem. 

Hvis DEF’erne skal mærke værdien af et medlemskab, også i gode tider, skal det enkelte medlem se fordelene dér, hvor vedkommende er nu.

”Vi hører allerede fra medlemmerne, at den målrettede kommunikation gør en forskel.”

Ditte Larsen

Konsulent, Dansk El-Forbund

Løsning

Personaliseret indhold og brugervenlig CDP 

De 27.000 medlemmer har på trods af deres faglige fællesnævner mange forskellige behov. Der er både nyuddannede og gråt guld. Der er forskellige overenskomster og pensionsordninger. Der er alt fra ufaglærte til alarmspecialister.  

DEF har noget til dem alle, men at levere det mest relevante til den enkelte kræver kvalitetsdata om medlemmet – og et system, der kan organisere den, skræddersy oplevelsen og leve op til en række andre krav, fx GDPR. 

Derfor har Pentia skræddersyet en CDP, der muliggør marketing automation med personaliseret indhold og nem adgang til data. Løsningen bygger videre på Pentias tidligere arbejde for DEF – en composable DXP.  

DEF’s CDP samler al medlemsdata ét sted – betalingsoplysninger, overenskomster, tilmeldinger til kurser og arrangementer, samtykke til brug af personlige data osv. Kort sagt et samlet databillede af det enkelte medlem. Den data kan DEF sidenhen trække på, når de fx automatiserer mails eller publicerer indhold på medlemsportalen. 

Med hjælp fra CDP’ens medlemsdata indeholder mails fra DEF nu den information, der er mest relevant for det enkelte medlem. F.eks. nyt om den overenskomst, medlemmet selv er en del af. Og medlemsportalen viser ikke arrangementer fra seniorklubben til nyuddannede. 

Kort sagt er DEF i stand til at løfte alle fordelene – på tværs af kanaler – til de rigtige mennesker i den rigtige situation. 

Resultat

Herre i eget datahus

Alligevel er løsningens største fordel måske ikke hvad den kan, men hvem som kan gøre det. 

Mange tilsvarende løsninger vil typisk gøre dig afhængig af en udvikler hver gang, du vil noget nyt. Har du fx en ny kursusrække eller anden information, der kun er relevant for nogle nyuddannede, men til gengæld supervigtigt for lige netop dem? 

I DEF’s løsning kan du nemt oprette nye modtagergrupper (audiences) og koble dem til fx mails og medlemsunivers uden at vente på teknisk support. Det er dels en mere omkostningseffektiv og bæredygtig løsning. Dels bliver det nemmere at arbejde iterativt med medlemstilfredshed, når DEF selv kan finde det, der virker bedst.  

Det bliver nemt at teste indhold og arbejde agilt. Det sikrer, at løsningen også virker, når den møder virkeligheden.  

”Historisk har medlemmerne kontaktet os, når de havde et behov, ikke omvendt. Men en fagforening handler om det gode arbejdsliv – ikke kun om at løse problemer, når de er opstået. Vores nye CDP gør det muligt for os at kontakte medlemmer med kommunikation, der passer til den situation, de er i”

Ditte Larsen

Konsulent, Dansk El-Forbund

”Vores vigtigste opgave er at være der for medlemmerne dér, hvor de har brug for os, og de bruger ligesom alle andre mere og mere tid online.”

Ditte Larsen

Konsulent, Dansk El-Forbund

”Vi kunne se, at der var stort potentiale i at samle vores medlemsdata og levere personaliseret indhold. Nu har vi fundamentet på plads, og vi hører allerede fra medlemmerne, at den mere målrettede kommunikation gør en forskel, selvom vi først lige er begyndt at eksperimentere.”

Ditte Larsen

Konsulent, Dansk El-Forbund

Fundamentet for en datadrevet og proaktiv medlemsorganisation

Når DEF har et samlet billede af det enkelte medlem – og et godt overblik over alle medlemmer – åbner der sig et væld af muligheder. 

Data kan vise, hvor engagerede medlemmerne er – og bruges til at finde dem, der kan få mere nytte af DEF. Bruger de medlemsportalen? Går de til arrangementer? Har de en overenskomst? Du kan nok selv finde flere datapunkter, der kan fortælle, hvor tæt et medlem er knyttet til sin fagforening. 

Medlemsdata er fundamentet, som giver DEF en masse muligheder for at forstå sine medlemmer og servicere dem bedre – når den er organiseret i en brugervenlig CDP, som DEF selv er herre over. Hvad med at trække en liste over alle medlemmer af en lokalafdeling, som har engageret sig minimalt? Den kan bruges til at sætte ind proaktivt og sikre, at de kender deres muligheder og fordele.  

DEF har nu et samlet billede over medlemmerne og et veldefineret system for, hvad der skaber værdi og engagement hos dem. Derfor kan kollegaer, tillidsvalgte og aktive i DEF bruge deres energi og engagement mere effektivt, og skabe den værdi, der giver flere livslange medlemskaber. 

På udkig efter en CDP?

To kollegaer taler og griner

Din customer data platform

I Pentia har vi stor erfaring med CDP og personalisering og kan hjælpe med best practices, dataanalyse, valg af CDP-løsning og udvikling af en personaliseringsstrategi. Sådan sikrer vi et effektivt og målrettet arbejde med din kundekommunikation. 

Se vores ydelserSe vores ydelser

Rikke Clausen

Managing Director, Pentia Shift