EF Logo Low Opacity
Case

Energi Fyn overhaler konkurrenterne indenom — øger konkurrenceevne og kundeloyalitet med en app, der giver magten tilbage til kunderne

Silver

Liberaliseringen af elmarkedet har skærpet konkurrencen blandt energiselskaber herhjemme, og Energi Fyn søgte på den baggrund efter muligheder for at øge sin konkurrenceevne. I tæt samarbejde med deres hold, fandt vi ud af, at svaret var en app.

 

  • Ny kontaktflade til kunder
  • Bedre kundeservice
  • Høj brugervenlighed
  • En app holder aldrig lukket

Energi Fyn er et af Danmarks ældste andelsejede energiselskaber. Mere end 210.000 fynske andelshavere er forenet i og ejer hver især en del af Energi Fyn, der driver elforsyningsnettet på størstedelen af Fyn.

 

Herudover håndterer de afregning og kundeservice for flere forsyninger på Fyn, sælger el og naturgas til private og erhverv, tilbyder forskellige bredbåndsløsninger samt etablerer og driver gadebelysningen i flere kommuner på Fyn.

 

De ser det som deres fornemmeste opgave at sikre konkurrencedygtige priser, høj forsyningssikkerhed og ikke mindst god service til deres 210.000 andelshavere og øvrige kunder.

Citat:

”Målet var at få en tidssvarende app, der levede op til alle de ting, man forventer af en moderne app. Det gjaldt alt fra funktioner til design, men især brugervenligheden var en prioritet for os. Og her var det tætte samarbejde en kæmpe fordel. Ikke alene fik vi tidligt i projektet præsenteret flere forskellige veje, vi kunne gå — mange af udviklerne og designerne var også selv kunder hos os! Det var jo genialt. En app bliver ikke meget mere brugervenlig, end når det er brugerne selv, der udvikler den.”

 

Anette Bøgesvang, Kundecenterchef, Energi Fyn

Løsningen samler værdifuld forbrugsdata for Energi Fyn og giver kunder et unikt time-for-time overblik over elpriser


Behovet for at være relevante i forbrugernes øjne er blevet vigtigere end nogensinde før. Især for et andelsejet selskab som Energi Fyn, var det vigtigt, at deres kunder fik mere end det sædvanlige ud af at være kunde.

Med en brugerorienteret app blev fokus derfor hurtigt at give overblik og kontrol tilbage til kunderne i en branche, hvor det er notorisk svært at danne sig et overblik.

Ved at samle alle forbrugsdata, yde indsigt i opgørelser og danne et grundlag for sammenligning af den enkeltes forbrug med gennemsnittet — for ikke at glemme en time-for-time oversigt over elpriser — giver det pludselig værdi at have Energi Fyn lige ved hånden. Med Energi Fyns app er man, i bogstavelig forstand, mere herre i sit eget hus.

Appen er bygget på Pentias eget styringsværktøj — AppCMS

Energi Fyn havde allerede en eksisterende app, da samarbejdet blev indledt — men appen levede hverken op til Energi Fyns digitale strategi eller de krav, som selskabets digitaliseringsproces stillede.

Derfor, inden arbejdet på selve appen blev sat i værks, opstillede vi fordele og ulemper ved hhv. en omskrivning af appen og påbegyndelsen af en helt ny app. Og her blev det hurtigt klart, at det var nødvendigt at udvikle en helt ny app for at kunne tilgodese Energi Fyns overordnede marketingindsats.

Left

Appen er derfor bygget på Pentias eget styringsværktøj — AppCMS — som bl.a. gør det muligt at formidle kampagner direkte til forbrugerne.

Udviklingen stillede i øvrigt store krav til projekt- og processtyringen, da løsningen bygger på mange interne afhængigheder mellem Energi Fyns leverandører. For eksempel har Oxygen håndteret udviklingen af APIer til appen — en proces, som har fungeret sideløbende med udviklingen af selve appen.

Samarbejdet mellem Pentia, Energi Fyn og Oxygen bygger på agile processer, som løbende er blevet tilpasset i takt med udviklingen af APIerne. Hertil har Energi Fyn sideløbende med appens udvikling etableret nyt website med tilhørende PIM-system, som også har stillet en række krav til den interne koordination.

Den nye tidssvarende app giver kunder mere kontrol over deres forbrug...

...og Energi Fyn en ny kontaktflade til deres kunder, der øger kundeloyaliteten.

Resultatet af samarbejdet er en tidssvarende app, der gør det muligt for Energi Fyn at kommunikere direkte til forbrugerne og holde dem opdateret med tilbud og informationer om energimarkedet.

Og kunderne har i høj grad taget appen til sig, med over 190.000 downloads og en konverteringsrate på 81%.

Tal, Opdateret, Energi Fyn

Men mere end det er brugeroplevelsen mellem app og website afstemt, så brugere, uanset om de logger ind på selvbetjeningen eller tilgår appen, får vist de samme data.

Det betyder, at kunder og andelshavere til enhver tid kan aflæse forbrug på alle måleenheder helt ned på timeniveau — en funktion vi har set eksplodere i brug, siden den blev implementeret.

Appen giver desuden et økonomisk overblik og gør det muligt at tilgå regninger — betalte såvel som ubetalte.

Og sidst men ikke mindst, en central feature i appen er muligheden for at sammenligne sit forbrug med lignende husstande. Det er normalt svært for den enkelte at gennemskue, om ens forbrug er højt eller lavt, men ved hjælp af appens indbyggede barometer, er det nu let som en leg at måle sit eget forbrug op mod gennemsnittet.

Det har sikret Energi Fyn en ny kontaktflade at nå ud til kunder på.

Og samtidig har det givet kunder en ny kontaktflade at nå ikke bare Energi Fyn på men også deres eget forbrug — når det passer dem, hvor det passer dem.

Iphone Energyfyn