FK Distribution

NejTak+: Digital personalisering af postkassen

Kunde 

FK Distribution

Leverance

NejTak+

FK Distribution stod over for en stor udfordring. Forbrugernes digitale vaner var hastigt i gang med at forandre markedet for trykte reklamer. Som virksomhed med en kerneforretning inden for omdeling tilbudsaviser krævede det et nyt strategisk initiativ, der imødekom behovet for mere fleksible og målrettede tilbudsløsninger. 

I 2014 havde 27% af alle danske husstande allerede valgt at sige ”nej tak til reklamer” i postkassen, og trenden pegede på, at mere end 50% ville fravælge reklamer inden udgangen af 2017.  

Det stigende antal nej-tak-skilte på postkasserne understregede den udfordring, FK Distribution stod over for. Samtidig gjorde digitale spillere som Google og Facebook det nemmere for forbrugerne at tilgå tilbud online, hvilket ændrede markedet for fysiske reklamer og tilbudsaviser. FK Distribution måtte tænke nyt.  

En markedsanalyse viste heldigvis, at der ikke kun var dårlige nyheder: Danskerne ville gerne modtage tilbudsaviser, hvis bare de selv kunne vælge hvilke. 

Screenshot af NejTak+ løsning

Kærlighed ved første klik

FK Distribution nåede frem til, at der skulle en helt ny strategi på banen, og ambitionen var at transformere deres forretningsmodel fuldstændig. 

Første skridt på rejsen var at udvikle et koncept som imødekom danskernes ændrede vaner, hvor flere og flere fravalgte uønskede reklamer i postkassen. 

Ambitionen var at transformere den digitale del af forretningen uden at miste fokus på den eksisterende distribution. FK Distribution ville personalisere paletten af tilbud til danskerne, så de kunne modtage præcis de tilbudsaviser, der var relevante for dem. Det var farvel til ’one size fits all’. 

FK Distribution iværksatte derfor et stort strategisk inititativ hvor samarbejdet med Pentia var helt centralt. Samarbejdet var ”Co-located” hos Pentia og baseret på et transparent og tæt partnerskab.  

80% af ja-tak husstandene læser rent faktisk deres tryksager

NejTak+ = Digital personalisering af 500.000+ postkasser

FK Distribution har som de eneste i verden udviklet en avanceret vælg-selv-ordning, hvor du som forbruger kan skræddersy dit sæt af trykte reklamer og få netop de reklamer, du ønsker, leveret i postkassen. 

 FK Distribution kalder denne løsning for NejTak+. 

NejTak+ blev en realitet ved at udvikle en samlet digital løsning med dyb integration til produktions-software og programmer for pakning af tryksager. På den måde kunne FK Distribution håndtere den komplicerede logistik, som det kræver, når kunderne vælger reklamer individuelt. 

 I dag har mere end 500.000 husstande lavet deres eget unikke sæt reklamer, som bliver leveret i postkassen hver eneste uge. Dette svarer til ca. 30% af alle de husstande, der modtager reklamer. 

FK Distribution har benyttet sig af samtlige af Pentias fagligheder fra strategi, og digital forretningsudvikling over design og UX til implementering, integration og IT-arkitektur. 

Rikke Clausen

Managing Director, Pentia Shift