FindLife

Find vennerne med en app i verdensklasse

Festivalgæster om aftenen i lyset fra et stort sceneshow.

Kunde 

FindLife

Leverance

  • Afklaringsforløb: Prototype, risikoanalyse,
    teknisk analyse & arkitektur 
    og strategiske workshops
  • Appudvikling
  • Backendudvikling
  • Specialudviklet festivalkort
  • UX, design og brugertests
  • Performancetracking og -integration

Du er på festival. Bassen buldrer. Et sted midt i det store spil menneske-mikado står dine venner, men hvor?

Det problem skulle løses hurtigt og nemt med en app i topkvalitet. På festival, men også på byturen, eller når du lige vil se, hvem af dine venner der er i nærheden til en spontan kop kaffe på en tirsdag eftermiddag.

Appens unge målgruppe betød, at den skulle være et socialt medie med samme intuitive og nemme brugeroplevelse som de helt store spillere – og kunne følge med, når forventningerne udviklede sig eller brugerbasen blev større.

Der var med andre ord et veldefineret koncept baseret på best practice, som skulle løse et reelt problem i den virkelige verden.

Men det skulle også gøres på 1 år – inden appen som aftalt skulle være live til Distortion 2024.

Det var situationen, da FindLife tog kontakt til Pentia.

Festivalgæster i golden hour.
Stort FindLife-banner på Rådhuspladsen med teksten "Don't lose your friends at Distortion".
Tre telefoner der viser FindLife-appen.

Med hele vejen til den falske målstreg – og videre

”Vores generation forventer, at en app bare virker. Den skal fungere lige så godt, som vi er vant til fra Instagram, SnapChat osv. – ellers går vi et andet sted hen. Vi havde brug for nogen, der kunne levere træfsikkert på det niveau. Heldigvis fandt vi Pentia." – Anders Rank Jensen, Co-founder og CEO, FindLife.

Sammen trak vi i arbejdstøjet – bogstavelig talt. Vi lavede team-trøjer og satte i gang med et godt, tæt og tillidsfuldt samarbejde.

Projektet var et fuldendt app-only forløb. Ud fra tommelfingerreglen ‘1:10:100’ prioriterede vi afklaringsfasen med bl.a. designprototyper, teknisk analyse, kravsspecifikationer, mm. Reglen siger nemlig, at det, der koster 1 kr. i afklaringsfasen, koster 10 kr. i designfasen og 100 kr. i udviklingsfasen. Hvis vi skulle levere træfsikkert på et højt niveau med en hård deadline, skulle vi lave fejlene tidligt og billigt.

Men fordi vi i Pentia var med gennem hele forløbet, kunne vi sammen med FindLife tænke langsigtet og bruge vores kompetencer på tværs af huset – research, strategi, brugertest, design, arkitektur, udvikling, rapportering og optimering.

Og her kommer vi til om den falske målstreg. Mange digitale projekter går glip af en masse værdi – eller koster for mange penge – netop fordi vi investerer for lidt i at forstå opgaven inden vi begynder at bygge løsningen, eller tænker at vi er i mål, når den er launchet.

I stedet for at se forløbet som afsluttet, fokuserede vi på at have god rapportering og data klar, sammen med en strategisk playbook, så FindLife kunne agere hurtigt, fleksibelt og skalérbart efter launch.

"Under hele processen har vi mærket Pentias engagement i projektet, og der er ingen tvivl om, at det føles mere som et teamarbejde end et traditionelt kundeforhold. Det blev allerede understreget ved vores kick-off møde, hvor de havde lavet FindLife-holdtrøjer til hele teamet."

Anders Rank Jensen

Co-founder & CEO, FindLife

Venner, location, chat, festivalkort – og fremtidssikret arkitektur

For at løse opgaven skulle vi have en række features på plads med tidsrammen in mente. De blev:

  • Venneliste
  • Lokation
  • Chat
  • Kort (inkl. skræddersyede til festivalerne)
  • Skalérbar og fremtidssikret arkitektur

 

Men vi måtte også skære fra, og blev eksempelvis gemt til senere – både for at fokusere på kerneoplevelsen og for at lægge ressourcerne de rigtige steder.

For at fremtidssikre arkitekturen og kunne følge med både udviklingen i antallet af brugere og ny teknologi valgte vi ’composable’ arkitektur baseret på SaaS-komponenter. Pointen her er, at appen er sammensat af en masse skalérbare services, i stedet for at være konstrueret fra bunden. Hvis en service ikke lever op til nye krav eller nye belastninger kan den hurtigt udskiftes. Derfor kan FindLife udvikle sig i takt med de store spillere.

Festivalgæster om aftenen i lyset fra et stort sceneshow.
2 unge kvinder med Findlife-t-shirts på.
FindLife-teamet stående på en trappe.

On time, on budget, on benefits

FindLife havde ’soft launch’ en uge inden Distortion 2024 gik i luften. På grund af en tæt, fokuseret og tillidsfuldt samarbejde fik vi appen klar på det niveau, vi drømte om, til tiden og indenfor budgettet.

Appen har fået en god modtagelse fra partner-festivalerne og omfattende medieomtale – bl.a. i Finans. Den fik over 8000 brugere på sin første uge.

"Pentia har hele vejen igennem forstået vores behov og udfordret os de rigtige steder."

Anders Rank Jensen

Co-founder & CEO, FindLife

Rikke Clausen

Managing Director, Pentia Shift