Artikel

Skal et design-sprint altid tage 5 dage?

Hvad skal der til for at lykkes?

Hvis du vil give dig selv en endnu større udfordring, forsøger du også at samle deltagere fra forskellige lokationer og dele af organisationen, såsom drift, jura, kundeservice og ledelse.

De sidder typisk i siloer i organisationen til hverdag, men det er essentielt, at de arbejder sammen for at skabe den nødvendige værdi, forankring og realisering af dit sprints ’output’.

Så, hvordan sørger du for, det lykkes?

Hvad vil du med dit sprint?

Som modsvar hvisker modige sjæle i krogene om 3-dages sprint. Efter sigende er der endda nogle, der vover sig ud i 2-dages sprints.

… så: Skal et design-sprint virkelig altid tage 5 dage?

Nej, selvfølgelig skal det ikke det, hvis ikke det giver mening. Det er i øvrigt også det forkerte spørgsmål at stille. Det handler nemlig slet ikke om, hvor mange dage dit sprint tager.

Det handler om, hvad det er for en mållinje, du håber på at krydse med sprintet.

Det essentielle er at forstå, hvorfor du vil sprinte og hvilken værdi, du skal have ud på den anden side.

Hvilke spørgsmål rammesætter dit design-sprint?

At lade længden af design-sprintet afgøre, om du er nået i mål på dag 5, svarer lidt til at vælge rødvinen ud fra desserten og forvente, at den passer lige godt til hovedretten.

Når du planlægger et design-sprint, kommer du langt bedre fra start, hvis du i stedet har projektets endelige mål for øje og sammenstykker dit sprint ud fra de skridt, der er nødvendige for, at du når i mål.

Målet og de enkelte skridt varierer alt efter, hvilket projekt du arbejder på, men der er nogle spørgsmål, der næsten altid går igen:

  • Har du tydelige mål for sprintets succes?
  • Er det problem, som sprintet skal løse, tydeligt?
  • Har du involveret den rigtige gruppe — helt eller delvist? Er der en klog spredning i faglighed, kreativitet, ledelse, energi, forankring?
  • Har du afsat nok tid til at komme ud i spidserne af ’solution space’ ifm. ’ideation’?
  • Får du formgivet noget? (Dedikerer du tid nok til at tegne og afprøve noget – og på den måde skabe vigtige indsigter?)
  • Får du testet? På de rigtige?
  • Får du evalueret og løbende besluttet ’next steps’?
  • Får du forankret læringerne hos de rette i organisationen?
  • Bliver læringerne realiseret på den længere bane?

Design-sprint, ’Design Dash’ eller ’Problem Solver Day’?

Der er gode grunde til, at grundopskriften på design-sprints siger, at det tager 5 dage. Men virkeligheden følger sjældent bogen, og din virkelighed kan være en helt anden.

Måske har du 2 eller 3 problemer, du prøver at løse parallelt? Måske står du med et separat team, der kan hjælpe med at prototype og teste? Måske jonglerer du flere forskellige problemer, der kræver flere sprints i træk?

Pointen er: Hold dit design sprint på 5 dage, 5 uger eller 5 timer, hvis det er det, der får dig i mål.

Hold det med en fast gruppe eller med en dynamisk gruppe. Hold det på hele eller halve dage.

’Whatever it takes’.

Og hvis nogen rynker på panden og fortæller dig, at det ikke er et ægte design-sprint, så kald det noget andet. Tænk i termer som ’Design Dash’ (3 dage), ’Problem Solver Day’ (7 timer) eller hvad du ellers kan finde på.

Dit ansvar som strategisk facilitator er at træffe bevidste valg om, hvor din metode bringer dig hen. Længere er den ikke.

Praktisk erfaring slår ofte ’best practice’

Er du helt ny til design-sprints, er det måske klogt at gøre det efter bogen, indtil du føler dig fortrolig med de enkelte aktiviteter og den værdi, de giver.

Har du mere erfaring, kan du trygt stole på dine egne kompetencer til at sammensætte en proces, der passer specifikt på din opgave — og derved opnå et bedre resultat.

Så igen: Skal et design sprint altid tage 5 dage?

Det bestemmer du heldigvis selv.

Når du planlægger et design-sprint, kommer du langt bedre fra start, hvis du har projektets endelige formål for øje og sammenstykker sprintet ud fra de skridt, der er nødvendige for, at du når i mål.

Charlotte Staun Christensson

Charlotte Staun Christensson

Head of Pentia Create

Charlotte Staun Christensson

Head of Pentia Create

Er du sulten efter mere?

Se alle vores artikler