Virksomheders levetid er stadigt faldende, og samtidig entrerer flere og flere virksomheder markedet. Hvis du som virksomhed skal overleve i den verden, så er det ofte et spørgsmål om at være innovativ.
Innovations største fjende er en default- og tech-first tankegang, som hindrer dig i at se din virksomhed udefra og ind.
Det er en stor fejltagelse, når en virksomhed ikke løfter blikket og tør ændre sin egen forståelse af, hvem de er. Netop af den grund bliver forretningsudfordringer tit tilgået med, at de kan løses ved at introducere en lækker teknologiløsning.
Det er et farligt sted at starte.
Når der er brug for nye løsninger, for at få din virksomhed på rette spor, så skal du rette blikket mod dine kunder og arbejde med kundecentreret innovation.
Løser du dit problem med brugerne for øje?
Med kundecentreret innovation skaber du værdi for mennesker gennem nye løsninger. Du flytter fokus fra teknologi og eksisterende løsninger til at undersøge brugeren indgående.
Hvis din virksomhed for alvor har ambitioner om at være foran konkurrenterne og skabe vedvarende vækst, har du brug for en dyb og nuanceret forståelse af dine kunders kommende behov, og hvad der driver deres adfærd. Du har brug for at kunne identificere og forstå tidlige signaler om forandring i markedet, og på den måde skabe ’en innovation’, som kan tage din virksomhed et godt, stort skridt i den rigtige retning.
’Innovations-værktøjskassen’: 4 trin til at designe løsninger, som dine kunder vil elske
Fundamentet for solid innovation bygger på menneskelig forståelse og kulturel indsigt som udgangspunkt for din strategiske handling.
Grundlaget for at arbejde med kundecentreret innovation er først og fremmest at reformulere og genanskue din virksomhed og dens produkter fra et udefra-ind perspektiv, kombineret med fokus på at opfange tidlige signaler om forandring i kundernes verden.
I Pentia arbejder vi med 4 niveauer i innovationsstrategiprocessen, der tilsammen skaber et solidt udgangspunkt for vækst, handling, produktudvikling og positionering i markedet
- Re-framing: Reformulér forretningsudfordringen
- Research: Find tidlige signaler om forandring
- Indsigt: Identificér asymmetrier og løsningsrum
- Retning: Definér en ambitiøs innovationsagenda
Re-framing: Reformulér forretningsudfordringen
Virksomheder, der har opnået en solid position i markedet, bliver ofte magelige i den lange etableringsfase. De bliver investeret i de strukturer og logikker, der hidtil har understøttet deres succes, og ender ofte med at anskue markedet og deres plads i det, ud fra et indefra-ud perspektiv.
Første skridt handler derfor om at skabe betingelserne for at kunne redefinere, hvordan du forstår markedet. Og især hvordan du anskuer forretningsudfordringerne.
Ved at definere markedet på ny, kan du ændre forståelsesrammen for forretningsudfordringen. Det giver mulighed for at stille langt mere relevante spørgsmål.”