Test ofte, test småt OG SPAR PENGE
Intet er dyrere end at udkomme med et produkt, der er fuldt af fejl.
Og sandheden er, at brugertests kan gøres for (forholdsvis) små midler, hvis det gøres ordentligt.
Tricket er at brugerteste INDEN, der kodes, så der ikke spildes tid på at udvikle dyre funktioner, der ikke virker optimalt.
Jo tidligere, jo bedre.
Ligesom med udviklingen bør brugertesten brydes ned i mindre iterationer med et tydeligt formål: Opstil en klar og tydelig hypotese for brugerne og deres adfærd, det er den vi skal have valideret gennem test. Opsæt tydelige mål for succes!
I skal altså ikke teste alt. Identificér kerneopgaverne, som brugeren skal løse og fokusér på at minimere benspænd.
Kom godt i gang med brugertesten
Brugertests starter oftest med at identificere mønstre for adfærd.
Opsæt jeres testhypotese på baggrund af eksisterende data eller kvantitative brugertests.
Her er et par eksempler på, hvordan man kan indsamle brugerfeedback:
- Lave A/B splittest
- Fake door test
- Lave surveys eller polls onsite med fx Typeform
- Gennemse jeres analytics og se, hvordan brugeren finder rundt og hvor de falder fra
- Brug systemer som fx Hotjar til at overvåge brugerens adfærd
- Og nu hvor vi er i gang, hold øje med Trustpilot og andre relevante anmeldelsessider såsom Apples App Store
Mange af jer laver sikkert allerede ovenstående i nogen grad, men hvis ikke, så kan det kun gå for langtsomt.
Gå i dybden med kvalitative brugertests
Kvalitative brugertests går i dybden på udvalgt funktionalitet. Desværre er det oftest her, der skæres hjørner.
Men kvalitative brugertests behøver hverken være dyre eller komplicerede.
Min personlige favorit er ’tænke-højt testen.’
Her stiller man brugeren en række spørgsmål og opgaver, som de skal løse. Der observeres, mens brugeren højlydt fortæller om tvivl, iagttagelser og følelser undervejs. Testen kan laves fysisk eller online.
- I kan vælge at benytte tænke-højt testen på jeres eksisterende produkt for at lære af tidligere fejltrin.
- I kan sågar lave tænke-højt testen på konkurrerende produkter for at se, hvad de har gjort godt og mindre godt.
- I kan teste på tidlige konceptskitser for at validere en ny idé.
- I bør som minimum altid teste på en prototype, der ligner det færdige produkt.
- Endeligt kan I selvfølgelig også teste på det endelige produkt, når det er udkommet. Men sæt for himlens skyld tid, mandskab og penge af til fejlrettelser.
Testpersoner kan i de fleste tilfælde rekrutteres alle steder: Sociale netværk og e-mail lister er et godt sted at starte. Men de kan også rekrutteres i jeres fysiske forretninger, når de besøger jeres hjemmeside eller via et opkald.
De kan sågar findes på gaden og på caféer.