Den nye løsning har borgerens oplevelse som pejlemærke for succes
Den nye løsning tager udgangspunkt i det faktum, at ingen borgere er ens og økonomi er ofte sværest for dem, der har mindst.
Boligstøttes portal genbruger nu data fra tidligere ansøgninger og andre kilder, der er offentligt tilgængelige. Set med brugerens briller på, betyder det, at man nu bekræfter en række oplysninger fremfor at brugeren skal bruge tid og energi på at indtaste dem selv.
Et andet eksempel herpå er en ny, enkel beregner, som gør det tydeligt allerede inden, man søger, om man kan forvente at få boligstøtte. Det har allerede hjulpet til at skære ned på antallet af afslåede ansøgninger.
I det videre forløb bliver der spurgt om én ting ad gangen, hvis og når det er relevant for den enkelte ansøger. Så slipper man for at tage stilling til en lang række spørgsmål, der ikke har betydning for ens ansøgning.
Den tilgang gør, at det nu er muligt at dvæle ved de svære spørgsmål, så ansøgeren er mere tryg ved at svare.
Her er der blandt andet også en guide, der viser, hvor man finder svar på diverse økonomiske spørgsmål i ens forskudsopgørelse.