Artikel

Fremtidens forretning er ’composable’ ...

Bygning i flere etager med vinduer formet som sekskanter

Tænk forretning, før du tænker IT

Da coronakrisen for alvor gjorde indtog på det danske marked, gik restaurationsbranchen en meget uklar fremtid i møde.

Med nedlukningerne blev gulvtæppet næsten bogstaveligt revet bort under alle de restauranter, caféer og spisesteder, der var afhængige af spisende gæster.

Mange var desværre tvunget til at dreje nøglen om.

De, der overlevede, var de, der var parate til at omstille sig en ny virkelighed med færre spisende gæster og (langt) mere take-out.

Men sådan en omstilling kommer ikke af sig selv, og den kræver mere end gåpåmod og et friskt mindset.

Den kræver et helt nyt fokus på teknologi.

En velfungerende hjemmeside var ikke længere nice-to-have for restauranter. Det var et spørgsmål om liv eller konkurs.

Og med ’velfungerende’ mener jeg ikke bare et website, hvor knapperne virker. Jeg mener en hjemmeside, der er integreret med underleverandører, bestilling og betaling, samt effektiv kommunikation mellem køkken, chauffører og kunder. Derudover kræver det solidt søgemaskineoptimeret indhold, der sørger for, at hjemmesiden dukker op i søgemaskinerne.

Og det er kun de første skridt.

Nogle få var heldige og havde i forvejen et stærkt IT-setup. Men mange havde desværre ikke engang en hjemmeside.

Og det var her, Wolt (blandt andre) meldte sin ankomst.

Med deres DaaS-opsætning (Delivery-as-a-Service) tilbød de restauranter en pakkeløsning, der havde det hele. Chauffører, webshop og app der gnidningsløst kommunikerede med hinanden med ét mål for øje: at give de hjemmespisende gæster en god kundeoplevelse.

Wolt tilbød deres kundesegment (restaurationsbranchen) lige præcis de delelementer, som enhver ’composable’ forretning hungrer efter, og de gjorde det så nemt som muligt for omstillingsparate spisesteder at integrere Wolts løsning med deres eget IT-setup.

Pentias kundesegment er ikke ligefrem restaurationsbranchen. Derfor er det sandsynligvis heller ikke en restaurant, du sidder i spidsen for.

Men eksemplet maler stadig et krystalklart billede af, hvordan en ’composable’ forretningsmodel udnytter de bedste dele af den nyeste teknologi og omsætter den til konkret forretningsværdi.

En ’composable’ platform sammenstykket af adskilte, best-of-breed løsninger (såsom Wolts pakkeløsning) i et integreret netværk – designet med det specifikke formål at levere en proces, der understøtter organisationens forretningsmål. Også når der er behov for, at de mål ændrer sig uden varsel.

Derfor er en af de vigtigste opgaver for enhver moderne virksomhed at tænke holistisk og fokusere på at løse forretningsproblemer, før de tænker IT.

’Composable’ IT-arkitektur sætter forretningen i førersædet

En ’composable’ digital infrastruktur er også den vej, udviklingen går.

I det nuværende marked (meget lig de restauranter, der kom stærkest ud af coronakrisen) efterspørger moderne virksomheder agilitet, fleksibilitet, hurtig time-to-market og alle de andre buzzwords, du sikkert har hørt mange gange før.

En vigtig årsag til det er, at Covid-19 har lært os, at det er umuligt at forudsige selv store, globale omvæltninger.

I en sådan verden er det bedre at kunne omstille sig hurtigt end forsøge at forudsige fremtiden.

En ’composable’ arkitektur faciliterer lige netop den fleksibilitet, der bliver efterspurgt — fordi den sætter forretningen i førersædet, ikke teknologien.

Teknologien sætter ikke længere retningen for forretningsbeslutningerne og den digitale forretningsudvikling — nu er det forretningsmål og kundebehov, der sætter den digitale dagsorden.

Det er her, at den stigende popularitet bag SaaS-tjenester som Wolt har været instrumental for udviklingen af ’composable business’ som en model og en praktisk mulighed.

Udviklingen af SaaS-løsninger er vokset enormt indenfor de seneste år til en sådan grad, at SaaS nu er en industristandard.

Det har fjernet den største hindring for skræddersyede ’composable’ digitale løsninger — udfordringen bag en platform, der er bygget på mange delelementer.

Det er nu i langt højere grad muligt at få det bedste i alle kategorier.

Tag fx noget så simpelt (men ofte kritisk) som et loginsystem, der før tog mange ressourcer at udvikle fra bunden til hver enkelt platform. Nu er det med en ’composable’ opsætning nemt at finde en ’best-of-breed’-løsning i markedet (såsom Auth0, onelogin, Azure Active Directory m.fl.) og integrere den i dit DXP via standarder som OAuth og OpenID Connect.

Friheden til at udvikle og justere strategien uden store omkostninger

Som IT-chef eller digital ansvarlig står du i nutidens IT-landskab overfor et valg:

Skal din organisation selv udvikle de digitale løsninger, der er brug for, eller vil du hellere plukke fra hylderne af eksisterende løsninger på markedet?

Hvis du har løst et tilsvarende problem før, er oftest billigere at ty til eksisterende løsninger end at udvikle nye selv.

Men det her er en farlig tankegang. Grundsætningen i ’composable business’ er netop at tænke forretning først — ikke IT.

Når du regner på omkostningerne i at løse et forretningsproblem internt (fx ved at udvikle en digital løsning selv), er det altid en god idé at vurdere de offline-konsekvenser, der følger med, når du ikke benytter eksterne tjenester, såsom Wolt.

De kan ofte tilføre en skjult værdi, der er nem at overse.

Hvis du fx stod i spidsen for en af de heldige restauranter, der allerede før coronakrisen havde et stærkt IT-setup, var det måske nemt at tænke, at du sagtens kunne overkomme udfordringerne på egen hånd med din egen løsning.

Men ville du have samme rækkevidde som Wolt? Og hvad med dataindsamlingen og udnyttelsen af den? Hvor mange ville downloade din app over Wolts? Hvorfor skulle de vælge din over Wolts? Og hvad med løbende opdatering og optimering?

Sat lidt på spidsen: Med SaaS, PaaS osv. kører du kreditkortet igennem, og så er dit nye system etableret.

Og det er et system, der kontinuerligt opdateres i en sådan grad, at det på mange måder er selvkørende — helt uden brug af dine ressourcer.

For gør SaaS-virksomheden ikke det, bliver de hurtigt overhalet indenom af konkurrenterne.

Den frihed gør det muligt for dig at agere (og ikke bare reagere) på selv de mindste udviklinger på markedet, uden at du skal bekymre dig om store omkostninger. Og det gør, at du kan være frontløber. At du kan tilbyde dine kunder det bedste produkt og den bedste service. Samtidig kan du tilbyde dine medarbejdere de bedste omstændigheder at udføre deres arbejde under.

Den ægte værdi ved ’composable’ arkitektur

En beslutning om forretningsmæssig agilitet eller ej, om Saas eller ej, om Wolt eller ej kan måske synes langt fra, hvad de fleste forestiller sig om ’composable’ arkitektur.

Men jeg oplever, at de fleste allerede er bevidste om, at deres IT-landskab allerede i nogen grad er indrettet, så de løbende kan tilføje nogle ekstra legoklodser ovenpå og pille nogle fra efter behov.

Det er dog desværre også min erfaring, at mange glemmer at tænke på (hele) forretningen først. I stedet bliver fokus rettet mod isolerede IT-omkostninger og kompleksiteten i flere leverandører.

Her starter arbejdet ofte med at overbevise ledelsen om den ægte værdi i en ’composable’ arkitektur.

Derfor mit eksempel med Wolt. Brug det. Tag det med til dit næste bestyrelsesmøde, videndeling, seminar, webinar eller frokostpause. Fremhæv de forretningsmæssige fordele.

Hvis IT og ledelsen er med på at gribe muligheden, står hele virksomheden med en stærk konkurrencefordel.

Ydermere bliver IT et sted, hvor det ikke primært handler om at spare omkostninger. Det handler om at drive forretning og tjene penge til bundlinjen.