ATP & Pentia vil sammen hæve barren: Vi skal have offentlig digital selvbetjening i topform
Et samarbejde der skal hæve barren for digitale selvbetjeningsløsninger i Udbetaling Danmark
Cirka 675.000 borgere modtager boligstøtte fra Udbetaling Danmark hos ATP - og cirka 210.000 af dem ansøger årligt om boligstøtte til en ny eller eksisterende bolig. Det er en høj omsætning og aktivitet fra både nye og eksisterende ’kunder i butikken’.
Derfor er det interessant at afsøge og udfordre forretningspotentialerne i digitale løsninger, der kan medvirke til skabe en styrket kundetilfredshed.
Løsningen vil have en mærkbar effekt
En forbedret ansøgningsproces for boligstøtte vil have en mærkbar effekt for rigtig mange kunder.
Nogle af de effekter, projektet forfølger, er
- Et hurtigere og mere enkelt ansøgningsforløb
- Mindre behov for at ringe til kundeservice
- Færre afslag
Det er alt sammen noget, der er vigtigt for kundetilfredsheden. Samtidig vil det også bidrage til færre administrative opgaver, der skal løses af en kunderådgiver med de ulemper og forsinkelser, det har for kunden.
”På den måde skaber vi en cirkulær effekt, som vil styrke forretningen hele vejen rundt”, slår Britt Blichfeld Davidsen fra ATP fast.
Men hvordan opnår vi så effekterne sammen?
Vi kan ikke gøre, som vi plejer.
Hvad skal vi så gøre?
Om samarbejdet med Pentia fortsætter Brit Blichfeld Davidsen:
- Og det er en kunst, vi i Pentia mestrer.
I Pentia har vi sammen med flere kunder haft stor succes med Stratecution. Ordet er en sammentrækning af strategy og execution, og metoden, som nærmere er et mindset, fokuserer på at gøre afstanden fra strategiske tanker til operationelle handlinger kortere.
Jo hurtigere vi kan validere løsningen hos borgerne, des hurtigere opnår vi resultater
Stratecution mindsettet tager brugerne med ind i designfasen.
Det handler om at få valideret de hypoteser, som alle analyser og data peger på, hurtigt, så ATP ikke taber ressourcer på at arbejde i en forkert retning.
Allerede nu er 104 hypoteser omdannet til 6 koncepter. De er brugertestet gennem to særskilte forløb med fokusgrupper, og vi er lige på trapperne med de første prototyper, der skal ud at leve dér, hvor de virkelig værdifulde data kan indsamles: Ude hos kunderne.
Alt sammen på knap 4 måneder.
”Det har været et givende – men også udfordrende – forløb indtil nu. Især har det været en udfordring at turde sige: Vi ved ikke alt, men det er okay, for vi ved nok nu til at tage en beslutning og arbejde videre”.
Sådan siger Heidi Lundø, forretningskonsulent fra ATP, om samarbejdet med Pentia. Hun har netop gennemført et 3 ugers intensivt designsprint 100 % online faciliteret af projektgruppen i Pentia.
Alle metoder og læringer bliver opsamlet i en Playbook, der kan anvendes på andre processer i boligstøtte samt andre steder i organisationen til løbende optimering og nyudviklinger. På den måde får ATP ikke kun et digitalt produkt ud af projektet, men også et agilt metodeapparat, der er skræddersyet til – og afprøvet i – deres egen organisation.