Case

Ny brugerorienteret app bringer Tandlægeforeningen tættere på deres medlemmer og engagerer dem mere end nogensinde før

Dialog Variant

Tandlægeforeningen havde som udgangspunkt ét ønske: en bedre måde at nå ud til deres medlemmer med relevant information i en travl hverdag.

Foreningen hjælper medlemmer med alt indenfor tandlægefagets hverdag, men da langt størstedelen af deres medlemmers arbejdsdag foregår i det fysiske samspil med patienterne, er der ofte langt mellem dem og foreningens website og digitale tjenester.

Formålet med vores samarbejde var derfor at bygge bro over det mellemrum. Her blev det besluttet at udvikle en brugerorienteret app.

Med den nye app er Tandlægeforeningen nu tættere på deres medlemmer end nogensinde før (de ligger bogstaveligt talt lige i kittellommen), hvor medlemmer til enhver tid kan søge hjælp, inspiration og komme i kontakt med foreningen, når og hvor det passer dem bedst.

Appen sikrer, at medlemmer altid har Tandlægeforeningens fulde katalog af rådgivning og services lige i lommen


Tandlægeforeningen havde et klart strategisk ønske om at komme tættere på deres medlemmer og give dem bedre mulighed for at nyde godt af foreningens rådgivning og services.

Allerede i efteråret 2021 opstartede Pentia og Tandlægeforeningen et samarbejde, hvor vores eksperter i forretningsudvikling og digital transformation rådgav foreningen i brugercentreret forretningsudvikling og design thinking.

Derfor var det også naturligt, at vi førte den strategi ud i virkeligheden med en app.

Tandlægeforeningen havde også i forvejen konkrete ønsker til funktioner såsom push-beskeder og direkte dialog med brugeren. De vidste allerede, at selvom deres hjemmeside indeholder en masse relevant information, er det svært for medlemmer at finde tid i arbejdstiden til at søge hjælp der.

Deres mål var at nå medlemmer, der hvor de er — på mobilen.

Citat:

”Vi kan ikke altid bare læne os tilbage og forvente, vores medlemmer bruger vores hjemmeside. Men med en app, hvor vi kun rækker ud med de vigtigste informationer og giver dem mulighed for at danne sig et hurtigt overblik eller stille et hurtigt spørgsmål i chatten, kan vi møde vores medlemmer, der hvor de er.

Appen er det mødested, hvor de får hurtige svar på deres spørgsmål, og i tilfælde hvor det hurtige svar ikke er nok, ved de også med det samme, hvordan de kommer videre.”

 

— Ole Marker, Deputy Director hos Tandlægeforeningen

Kontakten til foreningen bliver en mere naturlig del af arbejdet

Planen med en app var derfor ikke bare at nå ud til medlemmer med en ny kontaktflade. Apps er et medie, de allerede kender og bruger. Fx kontakter de ofte Tandlægeforeningen via Facebook. Den interaktion ville de gerne tappe ind i.

På den måde bliver kontakten til foreningen en mere naturlig del af deres medlemmers hverdag i stedet for at kræve et opbrud og ekstra tid.


Nyheder Variant

Ovenpå et par indledende afklaringsworkshops, hvor vi i fællesskab fik afdækket flere ønsker og behov, påbegyndte vi udviklingen ud fra et proof-of-concept design.

Fokus her var en brugercentreret overflade, en vidensbase bestående af håndplukket information samt integration til nyhedskanaler og medlemssystem, der sikrer, at Tandlægeforeningens medlemmer aldrig er længere end et par klik væk fra foreningens fulde katalog af hjælp og tilbud.

Med bl.a. push-beskeder deler Tandlægeforeningen nu nemt kritisk information med medlemmer, der kan tage stilling til rådgivning og muligheder i eget tempo

Målet var aldrig at flytte websitet over på appen.

Målet var at give medlemmer bedre mulighed for at få relevant hjælp hurtigt og effektivt, sende dem de vigtigste nyheder og i de tilfælde, hvor der er brug for mere, guide dem over på hjemmesiden eller give personlig rådgivning.

På den måde er appen en win-win for både foreningen og for medlemmer.

Medlemmer kan finde svar og nemt kontakte foreningen næsten uanset hvor travl deres hverdag er, da de er nu fri for at skulle starte deres PC op og logge ind i alle tilfælde. Med deres mobil i hånden kan de hurtigt finde svar, se relevante branchenyheder, ændre medlemsdata eller chatte med Tandlægeforeningen.

Det er nemlig ikke kun medlemmerne, der har fået Tandlægeforeningen tættere på sig. Tandlægeforeningen har også fået medlemmerne tættere på.

Med funktioner såsom push-beskeder kan foreningen til enhver tid sende kritiske informationer og relevante nyheder ud til medlemmer, der har appen på deres mobil.

Det hjælper til at holde foreningen top of mind hos brugere, og samtidig oplever medlemmer, at foreningen er mere nærværende i det daglige og altid er der til at hjælpe og rådgive — som jo lige nøjagtig var det, Tandlægeforeningen ønskede til at starte med.