Hvad er Software-as-a-Service?
Software-as-a-Service er en installation af en software platform som driftes og håndteres udelukkende af software leverandøren – i dette tilfælde Sitecore. Dette betyder, at opgaver, der vedrører det daglige vedligehold, driftskvalitet, sikkerhed, opgraderinger osv. i høj grad falder på Sitecore. Men for at sikre disse høje krav – på tværs af mange kunder og løsninger – kommer Sitecore omvendt til at stille krav og begrænse, hvad der kan lade sig gøre i den enkelte løsning.
Hvis I forestiller jer, at I tidligere har boet i et parcelhus med frie rammer for, hvad I kunne gøre på jeres egen grund – og med omkostninger til vedligeholdelse af generel infrastruktur – skal I nu til at bo i herskabslejligheder med begrænsninger på den delte fælles infrastruktur – men med en eksklusiv viceværtsservice som sørger for, at I og resten af beboerne alle er glade og up-to-date.
SaaS betyder således, at grænserne mellem hvad der er ”jeres løsning” og software platformen bliver mere tydelige, men at noget af den meget høje fleksibilitet, som tidligere har kendetegnet platformen kommer til at forsvinde. Og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting.
I Sitecore SaaS kan I således sandsynligvis vinke farvel til høje opgraderingsomkostninger, specialtilpasninger med høje vedligeholdelsesomkostninger og væsentlige moduler og funktionalitet som mangler i nye versioner.
Hvad betyder Sitecore og SaaS?
Bag enhver kørende installation af Sitecore ligger som regel en substantiel investering, og de fleste danske Sitecore installationer bliver i dag driftet som en managed løsning, dvs. håndteret af it-afdelingen, af hosting firmaer eller Sitecore partnere. Selvom Sitecore beroliger kunder og partnere med at tidligere investeringer ikke er spildt, og deres investering de næste 3-5 år er sikret, så er der ingen grund til at tro, at Sitecore som SaaS ikke er fremtiden – og på et tidspunkt den eneste fremtid – for Sitecore. Der er simpelthen ingen økonomi for Sitecore på sigt at vedligeholde en arkitektur, der både understøtter managed og SaaS løsning. Så nu er et godt tidspunkt at gå i dialog med jeres partner og Sitecore om fremtiden for jeres installation.
Hvordan kan I forberede jer?
Men hvordan får I så mest værdi ud af en overgang til SaaS, og hvordan kan I forberede jer på, hvad der kommer?
Sitecore tilbyder allerede en lang række af de tjenester og services, der sandsynligvis kommer til at udgøre hovedbestanddelen af deres SaaS offering. Dette inkluderer Sitecores tilgang til headless, deres subscription basede licensmodel og Sitecore Managed Cloud samt deres konfigurationsbaserede tilgang til udvikling – Sitecore Experience Accelerator (SXA).
Sitecore lancerede sidste år officielt deres tilgang til headless i form af JavaScript Services for Sitecore (JSS). Denne tilgang gør det muligt at adskille indholdshåndteringen i CMS’et fra websitet og den brugeroplevelse der bygger ovenpå – herunder en omnichannel tilgang som gør det muligt at basere personaliserede websites, apps og andre kanaler på samme indhold. Denne teknologi og tilgang vil helt sikkert udgøre en større del af Sitecores SaaS offering.
Sitecore Experience Accelerator (SXA) er et konfigurationsbaseret udviklingsværktøj som gør det muligt for administratorer og redaktører at opbygge sideskabeloner og indholdsstrukturer uden at behov for udviklingsressourcer eller idriftsættelser. SXA har været på hylderne hos Sitecore et stykke tid og er således et modent produkt som jeg spår - i sammenhæng med JSS – at komme til at udgøre hovedbestanddelen af måden man bygger brugeroplevelser i Sitecore i fremtiden.
Ud over at gøre jer klar til Sitecore SaaS ligger der store potentialer for forretningen i både JSS og SXA, men vær opmærksom på at både headless med JSS og konfigurationsbaseret udvikling via SXA kræver en anden tilgang til udvikling og således lægger op til en frisk implementering af jeres website. Tag endelig fat i os hos Pentia for at få en vurdering af hvad der skal til for at flytte jer til headless og JSS.