Indsigt

Marketing Automation Trends 2020

Vi har samlet de vigtigste tendenser inden for Marketing Automation 2020 til dig. Dyk ned i dem, brug den nye udvikling til at innovere dialogen med dine kunder – og hop med på bølgen med det samme, hvis du ikke vil overhales af dine konkurrenter.
Marketing automation trends 2020

Tænk stort, start i det små

Vi ser en klar trend i forhold til, hvem der lykkedes med marketing automation. Succesopskriften handler om at starte i det små og siden skalere op. Den helt klare fordel ved at starte i det små er, at du opbygger noget værdifuld erfaring inden for et afgrænset område, som du nemt kan administrere uden at blive overvældet. I takt med at din viden om marketing automation vokser, kan dine ambitioner vokse tilsvarende. Du kan fx starte med små klassiske flows som ”velkomst”, ”win back” eller ”forladt kurv.”

Personalisering handler ikke om at bruge folks fornavn

Hvis du tror, at du kan sætte flueben ud for personalisering, hvis bare du bruger folks fornavn, så tro om igen. Personalisering af dine marketing automation-flows handler i 2020 om at identificere specifikke handlinger og præferencer.  Det kan være noget så simpelt som at stoppe med at bombardere folk med emails, de alligevel ikke åbner, til at skræddersy et tilbud til mennesker, som har besøgt en bestemt produktside mere end tre gange på en uge. Erfaringen viser, at segmentering af dine besøgende så tidligt som muligt øger konverteringen langt mere end et ”Hej Marianne”. Det betyder, at du i stedet skal personalisere dine landing pages og dine tilbud i forhold til din segmentering for at kunne identificere VIP leads og give dem den opmærksomhed, de fortjener.

Særtilbud, VIP-gaver og særlige rabatter er den hotteste trend

Hvis du formår at identificere såkaldte VIP leads, ser vi, at særlige rabatter, gaver og tilbud skræddersyet til denne gruppe både øger konverteringen, ambassadør-effekten samt kundeloyaliteten. Det handler kort sagt om, at kunderne føler sig set og anerkendt for at være gode kunder. Denne konverteringsstrategi kan dog kun anvendes, hvis du formår at identificere, hvad en VIP-kunde er for dig samt efterfølgende segmenterer gruppen.

 

marketing automation trends 2020

Høj rækkevidde vs. høj relevans

Når man arbejder med marketing automation, vil man ofte støde ind i dilemmaet med høj ”reach” kontra høj ”relevans”. Traditionelle kampagner vil typisk følge en årlig cyklus, der spænder fra begivenheder som Black Friday til forårssalg, der sikrer virksomheden en høj reach – men med denne form for massekommunikation ofrer man relevans på bekostning af reach. Når man begynder at arbejde mere målrettet med marketing automation, bliver man i starten nødt til at lave den omvendte bevægelse, nemlig at ofre reach for at skabe relevans, og den omkostning kan i en overgangsperiode give tab i fortjeneste, da der vil være en tid, hvor resultaterne fra den målrettede marketing automation ikke kan kompensere for tabet af indtægterne fra de brede kampagner. Så hvordan løser du dette dilemma? Svaret er, at du gør begge dele. Lad bare de store kampagner rulle videre, mens du langsomt skaber flere og flere resultater fra de smallere initiativer med høj relevans. På den måde vil du over tid være i stand til at levere den eftertragtede høje relevans i stor skala, og du vil herefter kunne begynde at nedjustere de brede kampagner. For kunderne betyder indsatsen, at man ikke bliver tæppebombet med massetilbud, men at man modtager tilbud, der er relevante. Det skaber konvertering og et stærkere brand.

Forstå, hvilke ressourcer du har brug for

At producere og styre traditionelle marketingkampagner kræver ikke det samme kompetencesæt som fx at køre ‘trigger-based’ marketing automation. Opdel derfor dit team i forhold til fokusområde, uddan dem, eller rekrutter nye profiler - men vær opmærksom på denne faktor, hvis du vil maksimere din præstation. Vi ser, at virksomheder, der har fokus på kompetencer generelt klarer sig bedre. Marketing er en meget bred disciplin, og marketing automation er et special-område.

Kend dine KPI’er

“Everybody loves a winner”. Det gør din ledelse også. Sørg for at definere dine KPI’er, så du kan bevise din succes. Dine succeser giver dig muligheden for at fortsætte med endnu mere marketing automation. Det er en stærk trend i øjeblikket, at man bygger oven på dokumenteret succes, så sørg for at have fokus på dette fra starten.

 

Marketing automation trends 2020

Kunsten at forbinde marketing automation til fysiske butikker

De fleste detailhandlere og B2B'er har udover de digitale touch points også fysiske butikker og services. Det kan dog være vanskeligt at inkludere de fysiske butikker i den digitale kommunikation. Vi ser, at de dygtigste virksomheder formår at føre trafik til butikkerne såvel som til de digitale call to actions - ”Book et møde med en ekspert” eller ”Se dette produkt live i vores butik” kan være den slags Call to Actions, der inkluderer de fysiske lokationer.

Tænk marketing automation på nye måder

Hvem siger, at du kun skal bruge din marketing automation på dine B2C-kunder? Måske giver det mere mening at anvende den på dine leverandører. Grænserne for marketing automation åbner op, og vi ser en masse fascinerende måder at anvende den på. Interflora håndterer fx både butikker og modtagere af blomster i samarbejdet med lokale blomsterhandlere via marketing automation. Det centrale her er at opdage potentialet og se mulighederne for skalerbar kommunikation på en smart, personlig og ’trigger’ based måde. 

Be human

Tænk ikke som en virksomhed, der påvirker potentielle kunder. Tænk som et menneske, der kommunikerer med et andet menneske. Det virker autentisk og giver et menneskeligt touch, der gør din marketing automation-kommunikation mere overbevisende. Vi ser en stærk trend inden for marketing automation, hvor kommunikationen ikke ligner reklame, men bare er kommunikation fra et menneske til et andet.

Hjerte

Brug personalisering i både owned og paid media

Integrationen til Google Ads giver dig mulighed for at kontrollere og målrette dine målgrupper. Fx kan du undgå at jagte de kunder, der allerede har købt dit produkt, og i stedet koordinere og målrette mod look-alike-målgrupper. Stop med at spilde penge på acquisition, når det ikke er nødvendigt! 

Kontekst og content er stadig konge og dronning

Ja, intet nyt her. Fantastisk indhold og den rigtige kontekst er stadig i centrum for god marketing automation. Fortsæt med at teste, hvilket indhold dine kunder synes om, og vær innovativ. Tænk ud af den berømte kasse, for det betyder ikke noget, at du har en masse store flows, hvis du kun bruger dem til at sende kedelige, gentagne meddelelser.

Vil du gerne i gang med marketing automation? 

Deltag i et af vores spændende, gratis events eller webinars om marketing automation. Tilmeld dig her

Pentia arbejder sammen med bl.a. Agillic på marketing automation.

Du kan se mere om Pentias bud på Marketing Automation og digital forretningsudvikling her.

Skal vi mødes og tale marketing automation?


Kasper Greve

Business Director 
kgr@pentia.dk
+45 2120 2886

 

Kgr Circle