Composable IT-arkitektur sætter forretningen i førersædet
En composable digital infrastruktur er også den vej, udviklingen går.
I det nuværende marked (meget lig de restauranter der kom stærkest ud af coronakrisen) efterspørger moderne virksomheder agilitet, fleksibilitet, hurtig time-to-market og alle de andre buzzwords, du sikkert har hørt mange gange før.
En vigtig årsag hertil er, at Covid-19 har lært os, at det er umuligt at forudsige selv store, globale omvæltninger.
I en sådan verden er det bedre at kunne omstille sig hurtigt end forsøge at forudsige fremtiden.
En composable arkitektur faciliterer lige netop den fleksibilitet, der bliver efterspurgt — fordi den sætter forretningen i førersædet, ikke teknologien.
Formålet med composable business og arkitektur er nemlig ikke at give jer en god IT-løsning — formålet er at understøtte og videreudvikle jeres forretning.
Borte er tiden, hvor teknologien lagde retningen for forretningsbeslutningerne og den digitale forretningsudvikling — nu er det forretningsmål og kundebehov, der sætter den digitale dagsorden.
Det er her, at den stigende popularitet bag SaaS-tjenester som Wolt har været instrumental for udviklingen af composable business som en model og en praktisk mulighed.
Udviklingen af SaaS-løsninger er vokset enormt indenfor de seneste år til en sådan grad, at SaaS nu er en industristandard.
Det har fjernet den største hindring for skræddersyede composable digitale løsninger — udfordringen bag en platform, der er bygget på mange delelementer.
Det er nu langt mere muligt at få det bedste i alle kategorier.
For eksempel noget så simpelt (men ofte kritisk) som et loginsystem, der før tog mange ressourcer at udvikle fra bunden til hver enkelt platform, er det med en composable opsætning nemt at finde en best-of-breed løsning i markedet (såsom Auth0, onelogin, Azure Active Directory m.fl.) og integrere den i ens DXP via standarder som OAuth og OpenID Connect.
Friheden til at udvikle og justere strategien uden store omkostninger
Som IT-chef eller digital ansvarlig står man i nutidens IT-landskab overfor et valg:
Skal organisationen selv udvikle de digitale løsninger, der er brug for i, eller skal I hellere plukke fra hylderne af eksisterende løsninger på markedet?
Har I løst et tilsvarende problem før, er oftest billigere at ty til eksisterende løsninger end at udvikle nye selv.
Men det her er en farlig tankegang. Grundsætningen i composable business (og kerneargumentet med den her titel) er netop at tænke forretning først — ikke IT.
Når du regner på omkostningerne i at løse et forretningsproblem internt (fx ved at udvikle en digital løsning selv), er det altid en god idé at vurdere de offline-konsekvenser, der følger med i kølvandet, når du ikke benytter eksterne tjenester, såsom Wolt.
De kan ofte tilføre en skjult værdi, der er nem at overse.
For eksempel, stod du i spidsen for en af de heldige restauranter, der allerede før coronakrisen havde et stærkt IT-setup, var det måske nemt at tænke, I sagtens kunne overkomme udfordringerne på egen hånd med jeres egen løsning.
Men ville I have samme rækkevidde som Wolt? Og hvad med dataindsamlingen og udnyttelsen heraf? Hvor mange ville downloade jeres app over Wolts? Hvorfor skulle de vælge jeres over Wolts? Hvad med løbende opdatering og optimering?
Sat lidt på spidsen, med SaaS, PaaS og så videre, kører du kreditkortet igennem, og så er dit nye system etableret.
Og det er et system, der kontinuerligt opdateres i en sådan grad, at det på mange måder er selvkørende — helt uden brug af dine ressourcer.
Fordi gør SaaS-virksomheden ikke det, bliver de hurtigt overhalet indenom af konkurrenterne.
Den frihed gør det muligt for jer at agere (og ikke bare reagere) på selv de mindste udviklinger på markedet, uden at I skal bekymre jer om store omkostninger. Og det gør, at I kan være frontløbere fremfor efternølere. At I kan tilbyde kunder det bedste produkt og den bedste service. Samtidig kan I tilbyde medarbejdere de bedste omstændigheder for at udføre deres arbejde.
Den ægte værdi ved composable arkitektur
En beslutning om forretningsmæssig agilitet eller ej, om Saas eller ej, om Wolt eller ej kan måske synes langt fra, hvad de fleste forestiller sig om composable arkitektur.
Men jeg oplever, at de fleste allerede er bevidste om, at deres IT-landskab allerede i nogen grad er indrettet, så de løbende kan tilføje nogle ekstra Legoklodser ovenpå og pille nogle fra efter behov.
Det er dog desværre også min erfaring, at mange glemmer at tænke på (hele) forretningen først. I stedet bliver fokus rettet mod isolerede IT-omkostninger og kompleksiteten i flere leverandører.
Her starter arbejdet ofte med at overbevise ledelsen om den ægte værdi i en composable arkitektur.
Derfor mit eksempel med Wolt. Brug det. Tag det med til dit næste bestyrelsesmøde, videndeling, seminar, webinar eller frokostpause. Fremhæv de forretningsmæssige fordele.
Hvis IT og ledelsen er med på at gribe muligheden, står hele virksomheden med en stærk konkurrencefordel.
Ydermere, IT bliver et sted, hvor det ikke primært handler om at spare omkostninger. Det handler om at drive forretning og tjene penge til bundlinjen.