Digital transformation

Fra print til Danmarks største digitale tilbudskanal

På få år er FK Distribution gået fra print til Danmarks største digitale tilbudskanal: minetilbud.dk. Hver eneste måned bliver over 4 mio tilbud læst af danskerne, som har minetilbud.dk med i lommen, når de handler ind.
Digital transformation

Udfordring

Et marked under pres


FK Distribution stod over for en truende udvikling i markedet for omdeling af fysiske reklamer og gratisaviser. Konkurrenter som Google, Facebook og andre digitale spillere var dukket op og havde gjort det muligt at tilgå tilbud på nye måder.

Samtidig ændrede mange danskeres vaner sig, og antallet af NejTak skilte på postkasserne var stigende.

FK Distribution måtte tænke nyt.

Tallene understregede alvoren: I 2014 havde 27% af alle danske husstande allerede valgt at sige ”nej tak til reklamer” i postkassen, og trenden pegede på, at mere end 50% ville fravælge reklamer inden udgangen af 2017.

En markedsanalyse viste heldigvis, at der ikke kun var dårlige nyheder. Danskerne ville grundlæggende gerne modtage tilbudsaviser, hvis bare de selv kunne vælge hvilke.

Løsning


Kærlighed ved første klik

FK Distribution erkendte, at der skulle en ny banebrydende strategi på banen, hvor transformation af forretningsmodellen skulle være omdrejningspunktet. FK Distribution ville således udvide deres kerneforretning, så den fremover i højere grad imødekom danskernes nye digitale vaner.

Baseret på indsigter fra en omfattende analyse udviklede FK Distribution en innovativ forretningsmodel, der kombinerede distributionen af trykte tilbudsaviser med digital tilbudsformidling. Visionen var således ikke længere kun koblet op mod de trykte reklamer.

Ambitionen var at transformere den digitale del af forretningen uden at miste fokus på den eksisterende forretning. FK Distribution ville således udvide paletten af tilbud til danskerne, så forbrugerne ville kunne vælge præcis de tilbud og tilbudsaviser, de ønskede at modtage, i det format, der passede dem bedst: fysisk eller digitalt. Det var farvel til ”one size fits all.”
Innovationen af forretningsmodellen resulterede konkret i to nye services:

Danskerne elsker minetilbud.dk. Der er mere end 4 millioner besøg hver eneste måned

NejTak+ = Digital personalisering af 500.000+ postkasser

FK Distribution har som de eneste i verden udviklet en avanceret vælg-selv-ordning, hvor forbrugerne kan skræddersy sit reklamesæt og få netop de reklamer, de ønsker, i modsætning til alt eller intet. FK kalder denne løsning for NejTak+. NejTak+ blev en realitet ved at udvikle en banebrydende digital brugerflade med dyb integration helt ned i produktionssoftware og programmer for pakning af tryksager, for derved at kunne håndtere den komplicerede logistik, som et individuelt valg af reklamer kræver. I dag har 500.000+ husstande lavet deres eget unikke sæt. med tryksager, som bliver leveret i postkassen hver eneste uge. Dette svarer til ca. 30% af alle de husstande, der modtager reklamer.

 

Digital transformation

Minetilbud = Danmarks største digitale tilbudskanal

Hvor NejTak+ havde været en innovativ digital hybrid baseret på den eksisterende forretningsmodel, er minetilbud en regulær innovation. Med tilbudsplatformen, minetilbud, blev der taget et modigt spring ind i en ren digital verden. Tilbudskanalen var digital transformation, der skulle fungere som en 100% digital formidling af tilbud på tværs af devices og kanaler. Minetilbud er skabt til den digitale danske forbruger, som stadig gerne vil have et godt tilbud. Det har krævet en kæmpe tværgående indsats at skabe et integreret digitalt fundament til den multichannel-baserede tilbudskanal. En tilbudskanal som på overfladen har et imødekommende og brugervenligt design men som er baseret på dybe digitale integrationer, der sømløst leverer en stadig strøm af gode tilbud. Heldigvis var danskerne ikke i tvivl. Det var kærlighed ved første klik, og i dag er der 4 millioner besøg på tilbudskanalen hver eneste måned.

Danskerne elsker minetilbud. Der er mere end 4 millioner besøg hver eneste måned

Digital transformation
02 Minetilbud App Views 1024X768

Resultater

Hele 93 millioner læste tilbud i 2019 vidner om modellens effektivitet.

FK Distribution har gennemgået en omfattende transformation, hvor drivkraften har været den digitale innovation. På bare 6 år er FK Distribution gået fra at være baseret udelukkende på distribution af tryksager og gratis aviser til at have skabt Danmarks største digitale tilbudskanal med 10.000 aktuelle tilbud om ugen.

Resultaterne er imponerende: 93 millioner læste tilbud på minetilbud.dk


Minetilbud og NejTak+ er i dag drivkraften bag FK Distributions forretningsmodel, og resultaterne har været imponerende:

Minetilbud

• 1,7 million danskere har downloadet app’en minetilbud
• 93,9 millioner læsninger på minetilbud (2019)
• 29,5 million fremhævede tilbud på minetilbud (2019)
• Ca. 4 millioner besøg om måneden på minetilbud

NejTak+

• 540.000 husstande har i dag skræddersyet deres NejTak+ løsning og får netop de tryksager, de ønsker hver eneste uge.

Teknologi

Løsningen har Sitecore Experience-platformen som digital hub.

Samarbejdet

Da Pentia og FK Distribution indgik et samarbejde om at realisere en digital transformation, var udgangspunktet et transparent, konstruktivt samarbejde baseret på cocreation og colocation. Således har FK Distribution i perioder trukket på den fulde båndbredde af Pentias faglige kompetencer fra strategi og digital forretningsudvikling over design og UX til implementering, integration og IT-arkitektur.

 

 

Lyst til at snakke transformation?


Christian Ruud
CCO & Partner
cr@pentia.dk
+45 2689 3353

CR