Digital transformation

Fra print til Danmarks største digitale tilbudskanal

På få år er FK Distribution gået fra print til Danmarks største digitale tilbudskanal: minetilbud.dk. Hver eneste uge bliver over 8 mio tilbud læst af danskerne, som har minetilbud.dk med i lommen, når de handler ind.

Udfordring

Et marked under pres

Markedet for traditionelle tryksagsdistribution har igennem en lang årrække været udsat for en eksistenstruende markedsudvikling. Først og fremmest har digitale reklamer taget en stor luns af det samlede marked for annoncering, men dertil ønskede flere og flere danskere ikke længere at modtage reklametryksager i deres postkasser.

Da FK Distribution i 2012 skulle tage stilling til, hvordan udviklingen skulle adresseres, havde 27% af alle danske husstande allerede valgt at abonnere på ”nej tak til reklamer”, og trenden pegede på at mere end 50% ville abonnere inden udgangen af 2017. FK Distribution var derfor tvunget til at gentænke sit forretningskoncept i forhold til hustandsomdeling af aviser og reklamer for at tilpasse sig til de hurtigt skiftende markedsforhold.

  

Løsning

Disrupt markedet gennem transformation 

FK Distribution igangsatte en ambitiøs transformation.

En markedsanalyse viste, at mange danskere grundlæggende gerne ville modtage reklamer, hvis bare de selv kunne vælge hvilke. Dette var gældende både blandt dem, der (endnu) ikke abonnerede på ”nej tak til reklamer”, og blandt dem allerede abonnerede.​

Baseret på denne markedsindsigt udviklede FK Distribution en innovativ forretningsmodel, som skulle kombinere distributionen af trykte annoncer med digitale tjenester. De nye tjenester ”NejTak +” og MineTilbud skulle gøre det muligt for den enkelte husstand at vælge præcis, hvilke annoncer, de ønsker at modtage på tværs af kanaler, og på denne måde drage fordel af et stort marked bestående af bevidste forbrugere. ​

Proces

Fokus på brugerinddragelse og brugerrejser​

Den overordnede vision var at skabe en løsning, hvor brugerne sømløst ville kunne bevæge sig på tværs af analoge og digitale kanaler. Derfor blev arbejdet indledt med en intensiv fokus på brugerinddragelse, for at blive helt skarp på hvilke brugerrejser, der skulle understøttes. ​

Da overblikket over brugerrejserne var skabt, blev der bygget et fleksibelt, intelligent og solidt digital økosystem, der kunne eksekvere transformationen

”Bag den brugervenlige overflade ligger en kompleks digital løsning, der bl.a. integrerer adskillige store IT- systemer. Løsningen giver os samtidig en ny og tættere dialog med slutbrugerne, fordi vi har fået nogle langt stærkere digitale værktøjer.” 

Proces

Fokus på brugerinddragelse og brugerrejser​

Den overordnede vision var at skabe en løsning, hvor brugerne sømløst ville kunne bevæge sig på tværs af analoge og digitale kanaler. Derfor blev arbejdet indledt med en intensiv fokus på brugerinddragelse, for at blive helt skarp på hvilke brugerrejser, der skulle understøttes. ​

Da overblikket over brugerrejserne var skabt, blev der bygget et fleksibelt, intelligent og solidt digital økosystem, der kunne eksekvere transformationen

”Bag den brugervenlige overflade ligger en kompleks digital løsning, der bl.a. integrerer adskillige store IT- systemer. Løsningen giver os samtidig en ny og tættere dialog med slutbrugerne, fordi vi har fået nogle langt stærkere digitale værktøjer.” 

Mt Numbers

Resultater

Syv år senere har FK Distribution gennemgået en omfattende digital transformation.

De to digitale services, NejTak+ og minetilbud.dk er i dag drivkraften i FK Distributions forretningsmodel

Resultaterne har været imponerende

  • 1,1 millioner danskere har downloadet app’en minetilbud
  • 8 milliarder tilbud er læst af danskerne
  • 100% stigning i tilmelding til nejtak+ 

Samarbejdet

Da Pentia og FK Distribution indgik et samarbejde om at realisere en digital transformation, var udgangspunktet et transparent, konstruktivt samarbejde baseret på cocreation og colocation. Således har FK Distribution i perioder trukket på den fulde båndbredde af Pentias faglige kompetencer fra strategi og digital forretningsudvikling over design og UX til implementering, integration og IT-arkitektur.